WAAROVER? Tweede Wereldoorlog, nazisme, Jodenvervolging
HOE? Verhaal en historische informatie,
VOOR WIE? Volwassenen die met jonge kinderen willen werken rond de thema’s Holocaust en oorlog (leerkrachten, ouders, grootouders, …)
MATERIAAL? beamer, projectiescherm, micro (enkel bij grote groepen)

Zonder te weten waarom, wordt Hannah samen met haar moeder opgepakt en in een trein opgesloten. Als ze na dagenlang rijden aankomen, weet Hannah niet waar ze is. Haar moeder zegt dat ze zich moet verstoppen. Dag na dag leert Hannah haar omgeving kennen. Ze is in een groot kamp waar vrouwen gevangen zijn en hard moeten werken.

De laatste reis is een verhaal over concentratiekampen, maar ook over niet opgeven, over hoop en over mooie herinneringen. Samen met Hannah leren de jonge lezers wat concentratiekampen zijn. En waarom mensen daarin werden opgesloten. Wie Hitler was. En waarom hij de Joden vervolgde. In heldere en begrijpelijke taal wordt het thema van de Holocaust bevattelijk gemaakt voor kinderen vanaf 10 jaar.

In de lezing praat ik met het publiek over hoe moeilijke thema’s als oorlog en de Holocaust toch aangebracht kunnen worden bij jonge kinderen. Moeten we kinderen beschermen tegen dit soort thema’s? Of moeten we ze er juist op jonge leeftijd al mee in aanraking brengen? En hoe doe je dat zonder hen te choqueren?

De lezing vertrekt vanuit mijn boek De laatste reis, maar ik geef ook voorbeelden uit de jeugdliteratuur om met kinderen rond het thema oorlog aan de slag te gaan.